onsdag 5. desember 2012

Revit og Grasshopper (Rhino): Konseptutvikling

Jeg var nylig i en interessant samtale med en arkitekt som snakket om Revit sine begrensninger i konseptutvikling, tidligfase og modellering av volum og form. Jeg synes dette er spennende og skulle gjerne gjort flere jobber innen volumstudier, men kan dessverre nok så lite om det. Mitt inntrykk nå, etter å ha studert hvilke muligheter Revit har, nærmest som en hobby, er at det er blitt veldig mye bedre de siste årene og at det er mulig å få til veldig fine former relativt enkelt. Jeg anbefaler alle som synes dette er spennende å sjekke ut Zach Kron sin blogg buildz.blogspot.com. Han er den eksponerte guruen på Conceptual Modeling i Revit.


(Dette er mine beskjedne og urealistiske forsøk på å bruke Adaptive Components til armering av dobbelkrumme vegger.)

Men hva handlet min samtale med arkitekten videre om? Jo, de velger, som mange, å bruke Rhino til dette, og prøver å overføre modellene til produksjon i Revit ved å bruke .sat.

Dette ville jeg finne ut om var den beste løsningen, og uten at jeg kan sjekke det selv ennå, virker det som det finnes flere bedre løsninger under utvikling. Dette tyder på at workflowen er svært interessant for mange, og noe det kanskje er verdt å satse på å studere litt videre. Det skal ihvertfall jeg!

For de som er interesserte anbefaler jeg først å ta en kikk på Grasshopper sin dedikerte side til dette. Denne lister opp de ulik prosjektene: grasshopper3d.com/group/gh-revit

Dernest kan det være nyttig å sette av en drøy time av livet ditt til å se opptakene til Vasari Talk 18 på YouTube. Disse opptakene er introduksjoner til fire av prosjektene, og gjort i regi av Vasari-teamet og distribuerte via kanalen AutodeskBuilding. (Søk på Vasari Talk 18.)


Dersom du er interessert i temaet og har ideer og forslag til former og konsepter vil jeg gjerne høre fra deg! Send meg en mail eller kontakt meg på Linkedin. Snakkes på interwebben!

1 kommentar:

  1. Are you a business man or woman? Do you need funds to start up your own business? Do you need loan to settle your debt or pay off your bills or start a nice business? Do you need funds to finance your project? We Offers guaranteed loan services of any amount and to any part of the world for (Individuals, Companies, Realtor and Corporate Bodies) at our superb interest rate of 3%. For application and more information send replies to the following E-mail address: standardonlineinvestment@gmail.com
    Thanks and look forward to your prompt reply.
    Regards,
    Muqse

    SvarSlett