søndag 16. desember 2012

BIM fra design til bygging

I serien "artikler jeg vil lese men ikke rekker før det er gått to måneder" kommer vi i dag til en som handler om hvordan hele prosessen *burde* være. Fra konsept og estimering via design til bygging, sett med øynene til Matthew Hill i The Austin Company - et design/build firma. Disse prinsippene er lettere å få til i et slikt firma enn andre konstellasjoner, men flere av ideene er viktige uansett entrepriseform og prosjektstruktur.

The Process of BIM from Design to Construction

Jeg liker spesielt dette med ukentlige samhandlingsmøter under design-fase. Det har jeg fått prøve hos Veidekke, og skjønner nå ikke hvordan man kan rettferdiggjøre noe annet.

Jeg liker også tanken om at et element kun skal eksistere et sted, altså ingen duplikate objekter. Dette er det desidert lettest å få til i en totalmodell (alle fag i samme modell) på grunn av relasjoner mellom elementer, og er i mine øyne den ultimate måten å designe på.

3 kommentarer:

  1. Enig, Håvard, men hvor setter du grensen med tanke på filstørrelse?

    SvarSlett
  2. Problemer med filstørrelse kan minimeres med RAM (32 GB er ikke spesielt dyrt lenger - det hjelper), worksets og til og med linking av bygg i separate Revit-filer. Jeg vet ikke hvor en kritisk grense for maskinvare vs. file size går i dag, men når vi har nesten ubegrenset RAM, SSD harddisker og raske nett er det min oppfatning at selve filstørrelsen ikke er så kritisk som den en gang var. Husk også at en link også åpnes i bakgrunnen i din Revit session når den er loaded.

    SvarSlett
  3. Are you a business man or woman? Do you need funds to start up your own business? Do you need loan to settle your debt or pay off your bills or start a nice business? Do you need funds to finance your project? We Offers guaranteed loan services of any amount and to any part of the world for (Individuals, Companies, Realtor and Corporate Bodies) at our superb interest rate of 3%. For application and more information send replies to the following E-mail address: standardonlineinvestment@gmail.com
    Thanks and look forward to your prompt reply.
    Regards,
    Muqse

    SvarSlett