mandag 23. april 2012

Generell modellering: Å få en familie til å kutte en annen

(Håper ikke POT googler overskriften - den er makaber om den ikke leses i riktig kontekst.)

I 2012-versjonen av Revit snek det seg inn en bitteliten nyhet som kanskje ikke mange har fått med seg. Den figurerte i hvert fall ikke i de store overskriftene verden over, men jeg har likeså blitt veldig glad i den; Cut with Voids When Loaded.


Når jubelen fra nerde-genene mine over at Autodesk skriver "with" og "When" har stilnet, laster jeg disse familiene inn i prosjekter og opplever en nyfunnet flekibilitet i modellering jeg lenger har savnet. Og på forhånd beklager jeg at (også) dette innleggets eksempler blir vel mye Revit Structure.

Når du krysser av for dette valget i en familie (den finnes i det fleste familier nå i 2013), vil enhver Void i familien kutte bort masse fra ethvert objekt i modellen din. Funksjonaliteten trigges ved at du velger Cut Geometry (endelig kan jeg bruke den!) fra Modify ribbon, og klikker på det objektet du skal kutte bort fra, og så den nevnte familien.

I mine eksempler er den største utfordringen å få x antall voids i familien til å følge samme constraints som resten av geometrien (solidene). Jeg har spurt Autodesk om det ikke hadde vært eksepsjonelt fett om jeg kunne gjøre akkurat det samme med enhver Solid, så får vi se.

Dette bruker jeg foreløpig funksjonen til:

Peler




Ståldetaljer



Overraskende nok eksporteres alt dette også til IFC, og da begynner vi å snakke.

Mens jeg jobber med disse modellene husker jeg hvor artig det var å jobbe med arkitekter, som ikke bare tegner stål og betong. Og så husker jeg hvor vanskelig det er med skygger og byggetekniske konstruksjoner, siden de alltid ligger under et dekke.

Å ja, om du jobber med 3D armering vil overdekningen snappe til kantene på stålkjernepelene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar