tirsdag 22. mars 2011

Nyheter i Revit 2012

Revit 2012 er like rundt hjørnet, og selv om både Alpha- og Beta-versjoner har vært tilgjengelige i mange måneder har ikke vi som har testet disse fått lov å publisere informasjon om nyheter. Før nå.

Andre bloggere har allerede skrevet mye mer om dette en jeg noen gang kommer til å gjøre, så jeg slipper å utbrodére på samme måte. De viktigste nyhetene, i mine rektangulære byggingeniøraktige øyne, er likevel:

- Worksharing; Knyttet til grafikk, notifications (endelig!) og disable
- 3D-views; Utvidet ambient occlusion, låse og tagge 3D-views, ghost mode
- Voids; Familier med voids kan kutte mange flere typer objekter
- Parts & Assemlies; Del objekter opp i mange parts og samle mange objekter til én assemply
- Purge Materials; Fantastisk!
- Point Clouds; importér og bruk punktskyer på samme måte som DWG
- IFC; udokumentert som vanlig så vet ikke helt, men veldig spennende for oss i Norge
- Analytical Model (RST); skilles fra fysisk modell, riktig nok mest for søyler og bjelker

I tillegg er det en del nyheter i Extensions, men disse har jeg ikke helt oversikt over i skrivende øyeblikk. Jeg ser for meg at det vil bli mer effektivt å jobbe med analyse i Revit Structure fremover.

I alle nye versjoner av Revit jeg kan huske har ikke de nyhetene jeg har gledet meg mest til vært de samme jeg har blitt mest glad i, og slik blir det vel nå også. Kanskje de er i MEP? Jeg kjenner for lite til hva som skjer i MEP, men har en litt kilende følelse av at jeg vil se mer til det i år. Jeg har også alliert meg litt med Pelle Haukaas i Cad-Q, som jobber mye med Revit MEP, og han er nesten litt irriterende positiv til 2012 for VVS og EL. (Link til MEP-nyheter nederst!)

David Light: Revit Architecture 2012
David Baldacchino: Revit 2012 generelt, A, S og MEP
Scott Brisk: Revit MEP

Til slutt et beroligende "hei" til alle byggingeniører som venter på armering: Det er ikke mange nyheter på armering i 2012, ihvertfall ikke i forhold til forventningene her til lands. Jeg er imidlertid av ulike grunner svært optimistisk på hva som vil skje på dette bordet frem til og med 2013.

3 kommentarer:

  1. Jepp Irriterende positiv og veldig lettet :-) ! Har forresten testet Spacemouse med Revit - Fungerer meget bra!

    SvarSlett
  2. Hei Håvard,
    Har du noen anbefaling for hvilke Content Pack´s man burde legge til ved installasjon av Revit Architecture 2012? Hvilke som er brukbare for Norge.

    SvarSlett
  3. Hei! Med standard Revit legger jeg til US Metric og Norway, men om du skal ha noe som er bedre tilpasset Norge anbefaler jeg CQTools fra Cad-Q.

    SvarSlett