onsdag 17. oktober 2012

Kan jeg låse deler av en konstruksjon eller viktige elementer i Revit? Sånn helt?

Mange som jobber i team med Revit opplever at ting du ikke vil skal endre seg, endrer seg, og at elementer du er helt avhengige av forsvinner. Noen fordi de har en løs kanon på laget, og noen fordi de er en løs kanon selv. Uansett kan det være ganske frustrerende, særlig når man er midt i en leveranseperiode, og noe særs viktig forsvinner.

Mange har sikkert også opplevd at Pin-funksjonen i Revit fungerer greit til å hindre endring, men er elendig på å forhindre sletting. Dette finner jeg svært merkelig, men det er altså slik at Pin totalt hindrer deg i å flytte noe, men reagerer med en liten, uskyldig advarsel om du sletter det.

I det prosjektet jeg jobber mest med nå har jeg løst dette ved å opprette en dummy-user. Han er svært streng og heter "admin". For å få dette til hos deg, trenger du bare en egen lokalfil til admin, og endre Username i Options. Når du er inne som admin oppretter du et Workset, og kaller dette for eksempel Admin. Nå kan du flytte de elementene du vil over på det nye worksettet, og før du lukker filen passer du på at du ikke relinquisher User-created worksets.


Eksempler på ting jeg låser slik er Scope Boxes, Ref.planes, Levels, Grids, og kanskje Floors og Foundation Slabs som er avklarte. De siste fordi disse av og til endrer seg etter vegger som flyttes. Levels og Grids ligger automatisk på worksettet Shared Levels and Grids, og dette låser jeg ved å "ta" hele worksettet.


Hver gang min løse kanon (okei det er meg!) prøver å slette alt i modellen kontres det ved følgende melding:


I dag har jeg måttet endre en del ting som administrator, og da sitter jeg gjerne med 2 Revit oppe og jobber med to brukere samtidig.

PS Et lite, enkelt tips jeg alltid anbefaler mine kollegaer om, er å ta bort Press & Drag helt nede til høyre. Dette reduserer antalle feilaktive manøvre i en modell.

5 kommentarer:

  1. Hei Håvard
    Slik pleier jeg også å gjøre det, bortsett fra at jeg kaller brukeren The Boss for å "skremme" litt ekstra. Samme med press and drag, den burde vært av som default.
    Ånond

    SvarSlett
  2. Den blir snart "av" som default Ånond. Hvertfall om de hører på meg :-)

    SvarSlett