onsdag 12. september 2012

BIM er et verktøy

I kveld skal jeg legge ut noen linker til ting jeg har lest den siste tiden. Mye hummer og kanari, men alt har gitt meg noe. Forhåpentligvis vil en av linkene gi deg noe også.

Først en artikkel jeg leste i sommer: BIM is a Tool.

Artikkelen er skrevet av Damon Socha og Jennifer Lanzetti, og har ligget ute en stund. Jeg leste denne i sommer en gang, mens jeg var på Mallorca tror jeg, og jeg husker min initielle reaksjon: "Spot on!".

Etter å ha jobbet med BIM i noen år, både som arkitekt, ingeniør og tett sammen med både programvareprodusenter, konsulentfirmaer, entreprenører og byggherrer, er jeg blitt 100 % overbevist om at den nære fremtidens utfordringer ikke ligger i teknologi men i samhandling. Dette byr på en utfordring for oss; vi er ofte mye flinkere til å overkomme enkle teknologiske utfordringer, enn å endre mennesker og måten mennesker samhandler på.


Jeg husker de dagene da våre største problem var at vi ikke kunne ta ut hengslingsdata på dører i Revit. Oh my. Nei folkens, våre utfordringer i byggebransjen er mye større og handler om noe helt annet: Hvordan samarbeider vi i prosjekter?

Når jeg er inne på dette er det veldig fristende å begynne å klø på det såret som heter åpenBIM. Det skal jeg spare til en annen gang. I mellomtiden kan du lese artikkelen denne posten linker til, og forhåpentligvis få minste én liten "eye opener".

PS Samhandling er faktisk et av hovedtemaene under årets Den Kloke Tegning-konferanse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar